Na jakie mieszkania jest popyt?

Na jakie mieszkania jest popyt?

Sprzedaż mieszkań rośnie już od kilku lat, a w 2017 r. okazała się rekordowa. Poniżej przedstawiamy informacje, jakie mieszkania (metraż, liczba pokoi, lokalizacja itp.) cieszą się największą popularnością.

Polacy są ostatnio bardziej skłonni do lokowania kapitału w nieruchomościach, gdyż inne formy inwestowania, np. lokaty bankowe, okazują się mniej rentowne. W związku z tym większość nowych mieszkań nabywana jest za gotówkę. Na dużą liczbę transakcji na rynku nieruchomości wpłynęła także popularność (obecnie wygaszanego) programu Mieszkanie dla Młodych, który umożliwia dofinansowanie zakupu mieszkań na kredyt.

Największym zainteresowaniem nabywców cieszą się mieszkania dwupokojowe, dość małe, o powierzchni 40-50 mkw., z oddzielną kuchnią. Na takie lokale wielu nabywców ma wystarczającą zdolność kredytową, a zarazem zapewniają one względny komfort parom czy małym rodzinom. Coraz bardziej popularne są też kompaktowe mieszkania trzypokojowe o powierzchni do ok. 60 mkw. Najdłużej sprzedają się mieszkania o dużym metrażu, czteropokojowe i większe. Mało popularne są też lokale o stosunkowo dużym metrażu, a zarazem małej liczbie pokoi. Niewielu jest chętnych np. na 40-metrowe kawalerki. Mieszkanie dwupokojowe o takiej samej powierzchni jest wygodniejsze, gdyż umożliwia wyodrębnienie funkcjonalnej strefy dziennej (salon) i nocnej (sypialnia).

Duże znaczenie dla zainteresowania mieszkaniem ma oczywiście jego cena. Najlepiej sprzedają się lokale o wartości do 350 tys. zł. Jednak dane wskazują, że rośnie popyt na mieszkania droższe i większe. Segment mieszkań o podwyższonym standardzie i luksusowych, o cenach w okolicach 1 mln zł i wyżej, stopniowo się rozwija, choć nadal jest niszowy. W latach 2012-2016 wartość rynku takich nieruchomości wzrosła o ok. 40 proc. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2017 r. kupiono więcej luksusowych lokali (w cenach powyżej 17 tys. zł za mkw.) niż w całym 2016 r.

Kolejnym atutem przyciągającym nabywców jest obecność balkonu, tarasu bądź loggii. Według danych TNS Polska jest to dla kupujacych nawet ważniejsze niż bliskość sklepów i punktów usługowych. Balkon lub taras jest swego rodzaju rozszerzeniem przestrzeni mieszkania i atrakcyjnym miejscem spędzania czasu. Może także stać się namiastką ogrodu w mieście.
Atrakcyjne są również mieszkania z przynależnym ogródkiem. Ten ostatni element wpłynął na wzrost popytu na lokale na parterze (ogródki są dostępne tylko w ich przypadku), które kiedyś kojarzyły się nie najlepiej – z bliskością ulicznych hałasów i większym ryzykiem włamania. Jednak w nowych inwestycjach udało się te mankamenty w znacznym stopniu wyeliminować poprzez projektowanie kameralnych, zamkniętych osiedli i lepsze zabezpieczenia przeciwwłamaniowe.

Nie bez znaczenia jest także położenie mieszkania w budynku. Jak wspomniano, mieszkania na parterze zyskały na popularności. Jednak nadal nie należą do najlepiej się sprzedających. Według obiegowej opinii najatrakcyjniejsze są mieszkania położone na środkowych piętrach – i na takie jest największy popyt. Słabiej sprzedają się lokale na najwyższych kondygnacjach, zwłaszcza w budynkach pozbawionych windy albo w starszych wieżowcach, gdzie windy są często w złym stanie i zdarzają się awarie.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.